Thursday, November 12, 2009

~sombong ah ko ni. nyampah giler aku~


. sengaja aku buat tajuk gitu. .
 :-)
tapi kan, kenapa ye kita sebagai insan, paling koman pon ada seciput sifat sombong dalam diri?(mungkin ada antara kalian tak setuju dengan kenyataan aku .ampun maaf dipinta .: ^_^ )

Sombong..

didefinasikan oleh Rasulullah S.A.W:-

"melecehkan orang lain dan menolak kebenaran" ( riwayat Muslim & tirmidzi)

♠ bila penyakit ini menyerang dan menjangkiti manusia,
   maka tidak ada lagi penghormatan dan sopan santun,
   kebenaran menjadi barang mainan
   maka, akan muncul penyakit yang mencetus
 kezaliman, kemarahan , terorisme , permusuhan , perlangaran hak


terdapat 5 sumber kesombongan


  • nasab keturunan
    • selalu nya la kan. bukan semua, sebahagian sahaja golongan manusia yang mempunyai status ataupun darjat dalam sesebuah masyarakat akan rase diri nya lebih baik dari golongan bawahan .kadang kala sampai enggan bergaul , duduk bersama, dengan golongan yang lebih rendah nasab nye. huuhuh.. bak kata orang dulu kala "cinta antara dua darjat " waaaahh~
  • harta kekayaan
    • ha..ni kira perkara "normal" bagi masyarakat kita. ada sikit harta, duit lebih dari yang lain, mula lah nak menyombong, bangga diri, 
    • situasi : JENARB baru beli tv plasma 54 kaki. maka, dengan automatiknya taknak masuk rumah jirannya yang mempunyai tv hitam putih.
    • lagi  satu spesis ialah "golongan berada,, atau nama singkatannya = golongan elit " .ape kelas beb nak makan warung tepi jalan bawah pokok. sia sia la pakai beg LV kasut jimmychoo. tapi bukan semua kan sombong... =)
  • ilmu pengetahuan
    • sombong ini, boleh berjangkit pada golongan yang berpengetahuan tinggi. dia rasa dialah yang paling mulia antara semua. hal ini boleh terjadi tau, jika ilmu yang kita pelajari semata mata  untuk duniawi sahaja. sebab nya, ilmu yang kita pelajari dengan ikhlas, akan melahirkan sikat tawadhu' dan rasa takut kepada Allah.
  • amal ibadah
    • kadang kala, golongan yang kuat beribadah boleh ter"join" penyakit sombong ini.
    • dengan ibadahnya, dia rasa diri dia selamat  sementara orang lain binasa.
    • "cukuplah sesorang dinilai telah berbuat kejahatan bila ia merendahkan saudaranya sesama muslim.
  • kecantikan / ketampanan
    • Ahaa.."mirror mirror on the wall. who's the prettiest among them all " ..
    • kadang kala kecantikan atau ketampanan seseorang boleh menyebabkan dirinya sombong dengan cara merendahkan dan menyebut-nyebut keburukan rupa orang lain
    • tapi tak salah kan puji rupa paras diri sendiri .. " uihhh cantiknya sara ni..kalah maya karin"  


ketahuilah sikap sombong ini, tak bawa kemana pun,
rhenti rhenti la nak menyombong tak tentu pasal.
orang-orang sombong ni tak kemana,
kawan pun sikit,
hati tak tenteram,
tak best sombong sombong ni
^_^



sara

4 comments:

atiQah adNan said...

orang sombong takde kawan.. hee~
seMua malas nak rapat.. kn?kn..?
btw gUd sharing..

orang minyak said...

da lame ak xmnyibok kt page ko.
post ni best!

orang minyak said...

da lame ak xmnyibok kt page ko.
post ni best!

Hazique said...
This comment has been removed by a blog administrator.