Tuesday, August 9, 2011

. kekanda.

Saya ada kakak. Kakak saya ada dua, semua adik beradik saya mempunyai "intan" di pangkal nama.
Biasanya jika ada yang menelefon di rumah , 
"helo, boleh bercakap dengan intan",
kami biasa nya akan menjawab kembali
"intan yang mana?".

Hari ini saya ingin meluah rasa tentang kakak saya yang pertama, namanya Intan Elyana, walaupun perbezaan usia kami jauh, tapi jika kami jalan beriringan akan kelihatan seperti kami kembar, tidak, bukan bermaksud rupa paras saya nampak berusia, tetapi rupa paras kakak saya yang nampak muda. (ayat ambil hati).



.........................................................................................................................................

Kakak saya ini dilahirkan dengan rupa paras yang rupawan, kulitnya putih, mukanya cantik, manis ayu, sungguh berbeza dengan fizikal saya yang serba kekurangan ini. Tak heran la jika dia mempunyai bertan-tan peminat misteri seawal dia di bangku sekolah lagi, belum di kira lagi "stock" simpanan surat cinta yang di simpannya. (saya tak pernah dapat surat cinta). Tetapi, semanis orangnya, dia tegas tahu. Saya kagum dengan diri nya yang sungguh kuat, kuat mengharungi segala apa yang datang, cuma kadang-kadang dia agak emosi, barannya masih ada. hihi.

Walaupun kami jarang bersua dari kecil lagi hingga kini, tapi banyak juga memori yang kami simpan bersama,
antaranya
  • Saat cik intan elyana perlu menjaga adik adiknya yang comel seawal sekolah rendah dan dia memasak lauk kegemaran saya iaitu "sup telur".
  • Saat cik intan elyana mengejut adik adik nya bangun dengan cara yang paling menggelikan dengan membuat bunyi "slurrppp slurrppp" di telinga kami..(terasa terkena gangguan seksual,,yuckk).
  • Saat kami bersama - sama perasan suara kami bak "superstar" dan merakam suara kami menyanyi dengan duduk di hadapan radio antik, dan menekan butang "record".
  • Saat kami sama - sama teruja dengan kehadiran alat teknologi bernama "camera" dan menjadi model sambilan , merakam pelbagai aksi-aksi "america next top model" walaupun muka diselubungi bedak sejuk.
  • Saat kami bersama-sama menunggu kepulangan mak dan abah dengan tersadai di tingkap dengan muka sayu untuk berbuka puasa bersama.
  • Saat cik intan elyana mencipta permainan tidur -tidur dengan harapan suruh aku tidur, (dasar dah penat jaga aku la tu)

 Oh. itu lah antara kenangan kami bersama, banyak lagi sebenarnya. Saya cinta dia, walaupun dia agak suam -suam kuku kadang -kadang tapi saya tahu, dia sayangkan adik bongsu dia yang punya banyak karenah dan masalah yang tak habis - habis ini.


..............................................................................................................................................................
Saya cuma mahu dia tahu bahawa, saya kagum dengan dia, saya kagum dengan kekuatan ajaib yang dia ada, saya kagum segala-galanya tentang dia. Pesan saya, kuatkan lah jiwa, jangan lupa untuk selalu mendekati diri pada Yang Maha Esa, kerana dengan itu, jiwa akan menjadi lebih tenang. Owh, saya tak minta hadiah raya, tetapi cukuplah dengan duit raya untuk saya pada tahun ini dan tahun - tahun akan datang.


. Patutnya taip PUAN kat pangkal nama, nak jaga hati, nak bagi dia perasan dia anak dara.
(gambar cilok dari mukabuku Elyana Helmi)
.Lepasni kene tulis pasal lagi sorang kakak, 
baru adil. nasib baik kakak ada dua, kalau ada sepuluh, tak ke haru.
.terima kasih kerana sudi membaca karangan UPSR saya.

53 comments:

bujal X said...

adik beradik mai semua lawa2~~aum!

H.J said...

lorh..ada benda upanya dok puji2..

PK said...

nasib baik ada kata penutup tentang puan. Kalau tak, gua kirim salam dah.

tak pun gua kirim salam sama lu saja lah. lu bila nak datang sabah? keh keh keh!.

bujal X said...

PK :

lu hamsap~keh keh~~

intan.maisarah said...

bujal X dan PK :
sama aje dedua.. hamsap.

intan.maisarah said...

H.J : memang niat nak puji pun. sungguuhh!

gedek! said...

uncle kagum dengan kamu...

ikhlas!

d_tieah said...

Kau pun cantik ape maisarah.. Hehehe.. Agak2 ini ayat ape ek??? Hahaha.. Aku ade 6 orang kakak.. Camne??? Ngee :) Malas arr nak cita pasal sorang2.. Plus, memang malas nak cita pasal diri sangat dalam blog..


Entry Terbaru : Nota Tun Dr Mahathir Bertajuk "Menghancurkan UMNO"

catherine- said...

wahhhh.............

intan ku ada 3 rupanya.

tapi saya cuma sayang 1 saja.

maisarah namanya :)

Asyila Zainuddin said...

cantek la kakak tu.. hehe.. :)

Tukang Karut said...

hoho... lawa dan comey intan - intan ni...

[sutera kasih] said...

canteklah kkak awk dear..kamu ada mix arabic ke?

James Alexander said...

karangan UPSR yg menyentuh hati... hehehe...

manis dan berkilau wajah kakak kamu...

namun, mungkin kamu lebih menarik dan bergemerlapan...

CassiaSiamea said...

sulung mmg x sama ngan bongsu
sulung lg protective
bongsu lebih manja~
hahahaha

kalau la aku nk buat gak cam ni, agak2, brapa lama nk habis satu family aku..

kakak kamu baca ke ni??

cikceriacorner said...

salam..

heheh..bestnye kakak mendapat puji-pujian dr adik..hehe

si para para said...

ini surat cinta..

kepada kamu yang cantik, tapi kakak kamu lebih cantik sikit dari kamu.
kamu tetap cantik walaupun kakak kamu lebih cantik.
tapi cantik tu sbjktif..
emm tiap kita ada kelebihan bukan..

sekian,
dari peminatmu.

oh ye jgn lupa senyum,
nampak lebik comel dari kakak kamu.
:)

hiro said...

nk nombor..hee.

JIJI YU said...

hurmm...aku keliru dah sekang ni..sape tuan blog ni

azam said...

mmmm.....menarik.....hehehhe

salam singgah kenalan....follow²

wasabi.senpai said...

mujur tidak ada kakak.haha

sergeant keroro said...

hehe, semua lawa-lawa. XD

monologtinism said...

tak ada kakak kakak

ada abang abang je

Rain said...

saya suka intan yang saya kenal sbb saya pggil dia sara..

he..

safiah sokher said...

haah la muka sama ;)

tepijalan said...

bertuah si kakak jika ade adik macam kamu,moga hari2 yang mendatang lebih bahagia :D

Afida Anuar said...

Ooo..ni entry pujuk2 tuk dapat duit raya la ni? kekekeke..

subhanaAllah..cantiknya kakak...

penjajah minda said...

tetibe nak nyanyi lagu intanku kesepian hehe

Wan Suhail said...

perghhh.. semuanya cantik seyh

Pocket said...

semua nama intan,
tp kalau kat luar, anda dikenali sebagai intan,
bila talipon...
mula la tak tahu, intan yg mana kan.
eh!! mcm pocket pernah kena la!!

bunyi slurp slurp tu mcm mana?
dia memang gi minum air kat tpi tlinga ker?

Bidadari Syurga said...

cantik putih gebu... maipun apa kurangnya...

p/s: dah habis baca baru bgtahu puan ya...? huhuhuhuu... habis semua angan teruna2...

Jer ... said...

HA HA HA !!

ORLANDO AHMAD said...

owh, puan ker...

baru nak kim salam...

nak surat Gua tak?

nanti Gua hantar gua punyer bil

~Cahaya Hati~ said...

kem salam akak~

=D

dill said...

cantik semuanya. serius.

dill.

Asrul "iLham" Sany said...

sy pun rapat ngan adik...

dua2 gile beli kasut

;D

vampire's lovex said...

patut la adik nye cun,,akak nye pun cun... kemana tumpah nya cun kalau tak ke adik..gittuuu...haha...

delarocha said...

orang nama intan memang cantik2 ke??

heh..

lavender harum wangi said...

subhanallah.

Papa Mifz said...

salam kenal....

bekas awek den maso cinto monyet dulu namo nye Intan gak..:)

Nizam Ijam said...

kim salam k...hehe

skandaLdariLangit said...

ceh nak duet aye ea. haha

Miscellaneous Smiles said...

teringin nk ada akak =(

hanaahmad said...

teringin jugak nak ada kakak macam pijah. hehe. lawa kakak. nasib baik dah kawen, kalo tak dah nak masuk minang untuk abg. keh3

SYARIFF HAIKAL said...

TERINGIN NAK ADA AKAK GAK..=(

Pembunuh Tanpa Bayang said...

bertuahnya kamu punya kakak dapat merasa semua kenangan itu.sedangkan aku hanya mencipta satu imaginasi kebahagiaan sendiri.

sifu im said...

klu x kawen lagi ingt nk suh kim slm..x jadi lah..haha

wa khairul onggon said...

Biasanya org yg ada nama Intan ni mmg lawa2.. InsyaAllah manusia menilai org yg chantek itu dari sudut akhlak dan ilmu itu lah yg sebanrnya lawa.. Kecantikan paras rupa itu hanyalah satu bonus sdgkan bonus sebenar nun di syurga .. Selamat berpuasa Intan.. Semoga ceria2 selalu :)

belogkiter said...

yup.. memang cantik

L said...

anda seorang yg pemarah?
http://lolz-l.blogspot.com/2011/08/jangan-marah.html

Encik Psychopath said...

Aummmmm. Kakak ~

SeniorKagum said...

kalau dah akak cun, adik pun apa kurangnya. sius lawa.

hamzah ian said...

cantik...

A.s.t.i.n.a said...

Ohh saya jatuh cinta juga sama kakak anda lerrr.. Bak fb beliau saya mau ngorat dengan hati suci...