Wednesday, June 15, 2011

.amanah.

Daripada Thauban, iaitu khadam kepada Rasulullah,
Nabi SAW bersabda yang bermaksud :


"Sesungguhnya perkara yang aku takuti ke atas umatku ialah pemimpin yang sesat "

(Riwayat Abu Daud dan al-Tirmizi )


.....................................................................................................................................


cukup-cukup la berlumba - lumba untuk menunjukkan mana lebih gah, mana lebih baik, mana lebih sempurna.

kan bagus jika sama sama sepakat,
kan bagus jika sama sama muafakat

benar lah,
bila kuasa dalam gengaman,
mata jadi buta
telinga jadi tuli.

..........................................................................................................................................................

.sesak.

32 comments:

Mawar Berduri said...

dunia jadi keutamaan. akhirat di lupakan..

liyana said...

nice entry...
like...like..like

Wan Suhail said...

like like like ~~

nampaknya semakin nampak gajah di seberang

delarocha said...

kufur nikmat la tu

dreary dreamx said...

cakap hal ni , terus ingat pasal politik . aduh ! #sakit

KHRLHSYM said...

sesak nafas :p

maCy said...

cakap tentang apa?

um. tapi amanah tu beban. beban yg dibawa ke akhirat. kan

CassiaSiamea said...

jika semua sepakat..

adakah dunia akan jadi lebih baik??

..

intan.maisarah said...

mawar berduri :
entah sampai bila kita mahu disogokkan dengan sandiwara mereka


liyana : terima kasih


wan suhail :
kuman depan mata jadi halimunan


delarocha :
dah hirup banyak nikmat yang diberi



dreary dreamx : sakit, loya, pedih


khrlhsym : sesak nafas, sesak segala rongga


Macy : senang untuk mendapatkan amanah itu, tapi sukar untuk memikul amanah itu, cakap tentang pemimpin dan amanah

intan.maisarah said...

cassia : belum tentu, sebab nya, kita kene lihat pulak mereka sepakat kerana apa..

JIJI YU said...

hurm..hurmm...

ghost writer said...

tuh sebab pilih jadi hamba..ikut arahan dan tapis mana yang okay.

PK said...

dan ketakutan itu menjadi kenyataan zaman ini. Sesat-menyesatkan antara satu sama lain. sampai lupa yang diri sendiri pun sesat.

bengap punya pemimpin. membengapkan yang dipimpin.

CassiaSiamea said...

jika berlainan pendapat??

entah la
dunia
masa baik..cara baik..
masa gaduh..habis la..

M Fizan said...

setuju sangat2..
kata imam al-ghazali..yang paling berat dalam dunia adalah memegang amanah..kerana kita akan dipersoalkan di akhirat apa yang telah kita lakukan di dunia..wallahualam~

James Alexander said...

pemimpin oh pemimpin...

kalau kamu bagus, kamu bawa kami terbang ke syurga...

kalau kamu bengap, kamu bawa kami terjun ke neraka...

damn...

Cik Bidadari said...

aku cuma berharap aku dapat jadi hamba DIA... harap2....

Afida Anuar said...

hmmmm....pening kepala duk tengok gelagat pemimpin2...

theRandomcraps said...

kuasa..
buat manusia jadi lupa..
tapi aku lagi takut pada perempuan.

intan.maisarah said...

jiji yu :
err err..



ghost :
jadi hamba perlu pandai menilai. mana elok mana tidak..kutip aja mana yang baik..buang mana yg buruk.



Pk :
dan kita pun makin bengap akibat di suap dengan cerita cerita bengap dari pemimpin yang bengap.




M Fizan :
setuju dengan kamu.
amanah itu berat.



James Alexander :
semoga satu hari nanti akan ada pemimpin yang bawa terbang ke syurga dunia dan akhirat... tapi,, entah bilaa~



Cik Bidadari :
kita cuma perlu menjadi Hamba dia yang mengikut apa yang disuruh dan meninggalkan apa yang dilarang



afida anuar :
bukan akak seorang , semua orang dah mula mual dan pening.
hahaha



theRandomcraps :
kamu takut pada perempuan,
aku takut pada lelaki



cassia :
jika berlainan pendapat,
jadi la macam apa yang terhidang depan mata ni
haru biru .
:)

CassiaSiamea said...

haru biru baik juga untuk kita
x perlu jadi pak turut saja
kadang2 perlu bangkang...

Ries Lee said...

hai, cik berunsurkan angin yang kadang mendamaikan kadang menggila. ini simptom bipolar disorder ni. hehe

vampire's lovex said...

mengejar dunia,sampai mati pon tak puas..

hanaahmad said...

kuasa membutakan hati.

Miscellaneous Smiles said...

TERBAIK..~

bunga said...

yang penting semua kerana Allah..:)

Pembunuh Tanpa Bayang said...

mata hati sudah di kaburi dengan kepalsuan dan dusta.semuanya kerana merebut kuasa...

Khairul Antasha said...

zaman skang ni sapa punya kuasa dialah di julang!

Pistachio said...

manusia..

dah terhantuk, baru nk tergadah..

KUREKURE COMEL said...

semua sifat mazmumah ada pada mereka.
hilang sudah ciri ciri islam....

en_me said...

nais..

Cikya said...

Sara,

tega menolak jawatan, rebutan bakal pemimpin.
Aku yang layak, aku berdegang hujah di sini, berdesing mendengar di sana.
Tega tolak jawatan. Rela dipimpin, tampuk kuasa tegur perlu lupa jangan..
:)