Wednesday, July 27, 2011

.hibernasi.

Berjalan diatas sati titian usang yang dihadapan aku kelihatan sesorang yang masih terkial kial meniti titian tersebut. Lantas aku pimpin tangan kasarnya membantunya untuk menuju ke destinasi. Tiba di destinasi yang mahu di tuju oleh si dia, aku berpatah balik untuk meneruskan perjalanan.

Tak sampai beberapa langkah, titian itu bergoncang dengan kuat.. Si dia memerhati aku tanpa ada riak mahu membantu, aku cuba sedaya upaya untuk mengapai tangan si dia yang ku bantu sebentar tadi, namun hampa, tangan yang ku hulurkan tidak di sambut.

Goncangan semakin kuat, si dia masih di situ, memerhatikan aku jatuh di dalam gaung yang teramat dalam dan tersenyum.

.
Fenomena biasa,
bila seseorang dalam keusahan kita sedaya-upaya mahu menolong dia,
mahu meringankan bebanan yang di pikul,
mahu sentiasa ada untuk membantu

bila tiba giliran kita,
entah kemana hilang nya mereka
dan kita sendirian menghadapi masalah sendiri.



......................................................................................
. mahu sambung berhibernasi. sudah dua hari hidupku diwarnai dengan tidur tanpa mimpi.

.terima kasih kak yong. abang man. abah. mak.

35 comments:

ORLANDO AHMAD said...

kalo gua yg terhoyong hayang Lu tolong tak? keh3

JIJI YU said...

biar aku sentiasa menjadi tongkat ko

A.s.t.i.n.a said...

adakala....
kita perlu menolong...
tanpa mengharapkan pertolongan balas..


sila reply komen ini (ini adalah contoh semata2)
herherher

nanti sy bg emel dan paswod blog, boleh updatekan naluri berbisik? errr akan tercemarkan kesucian naluri itu nanti.. heh..

Anisa Hang Tuah said...

hibernasi itu pasti jika kosong untuk beomong mimpi

skandaLdariLangit said...

ska masih ada. sentiasa ada. percayalah.

maaf semalam sudah tidur..

catherine- said...

mari sini kita berpimpin tangan
x kan pernah lepaskan selagi sara perlukan...

seru saja nama rin... pasti kita ketemu dlm mimpi

;)

hihi~

CassiaSiamea said...

lumrah hidup manusia..
lebih ramai suka gelakkan org jatuh dr bantu dia bangun semula..

selamat berhibernasi walaupun musim salji belum tiba..

monologtinism said...

tak apa.
pasti ada yang membantu.

apa yang pernah diberi dihulur
biarlah dilupakan.
biar ia menjadi keikhlasan
kita juga yang untung.

Sutera_suci said...

Kite menolong dan membantu kerana ikhlas, tak perlu harapkan balasan..

Bila kita kesusahan, jalan akan tiba dengan tak disangka..DIA sentiasa ada.

^baju kurung^ said...

tulah manusia.. tau pkir dri sdri je

Afida Anuar said...

Adat hidup, macam tu la...


PS:orang kata kalau nak berhibernasi jangan lelama...ya!

he he..

nurniyusoff said...

aku mahu tidur yang tiada mimpi,
tanpa resah,
aku taknak terlelap,
bila sedar rase penat.

intan.maisarah said...

hibernasi disini bukan bermaksud aku mahu senyap dari dunia penulisan..

cuma 2 3 hari ini aku banyak menghabiskan masa dengan tidur kerana ketakstabilan kesihatan diri.

ghost writer said...

kau patut lebih bersedia untuk terima keadaan macam tuh.

sukar untuk mempercayai sesiapa.

H.J said...

bersedia dan terus bersedia menghadapi situasi getir sebegitu

Tukang Karut said...

rehat2 la kalau tak sihat...

~SaL IjOu~ said...

lumrahnya alam..bilamana manusia sudah hilang nilai murni~

James Alexander said...

tidak semua berfikiran seperti kita... if u know what i mean...


ok... sila berhibernasi laju2...

Cik Aien said...

haruss ada mimpi dalam tidur :)

ohh kehidupan..

PK said...

selamat berhibernasi dan lena di ulit mimpi.

fz said...

silent mode.

sememangnya kita perlukan sedikit ruang utk diri sendiri.rehat la dulu,kembali menulis nanti :)

penjajah minda said...

makan ubat.jaga diri.

[sutera kasih] said...

kawan gelak ketawa senang, mudah nak cari..kawan sedih susah, sukar dicari..

belog|amiyo said...

hibernasi. terbayang beruang kutub la pulak. :D

Heidi Shafiq said...

hidup x selalu indah..

theRandomcraps said...

lumrah hidup kawan.

Mutiara Bernilai said...

:(

kenape ni sayang?

Amf said...

jangan hibernate lama2, nanti jadi macam beruang kutub. hehe.

itu biasalah, manusia, lepas tengkuk sendiri

Bidadari Syurga said...

cerita kali ini unik. aku terfikir ianya seorang lelaki yg tidak reti menghargai.

p/s: maaf kalau telahanku silap.

delarocha said...

kadangkala buat baik belum tentu dibalas baik.

belogkiter said...

begitulah lumrah kehidupan.

Khairul Antasha said...

br perasan entry ni..hihi..

sy dh byk marah & bebel kat kamu..xtau nak komen apa dah..

apa pun jaga diri,jaga perut, jaga hati... penting tuuuu......

gedek! said...

mimpi dewa-dewa, ya?

Cikya said...

kadang, mimpi itu memenatkan..
rela lena yang kosong dari resah diburu mimpi...

A.s.t.i.n.a said...

usah difikirkan ttg itu wahai sayangku..
andai kita menghulurkan bantuan pada sesiapapun, kitapasti ikhlaskan.

andai kita susah, usah dikenang akan pengorbanan itu dengan mengharapkan bantuan yg sama untuk kita... usahalah selagi ada daya..

benar kita insan biasa yg pasti ada rasa kecewa...redha.