Sunday, August 7, 2011

.layakkah aku?



Rasulullah SAW bersabda :
Empat jenis zikir yang tidak patut ditinggalkan oleh setiap Muslim sepanjang Ramadhan. Pertama mengucap istighfar (memohon ampun) , kedua , memperbanyakkan ucapan syahadah, ketiga, berdoa meminta syurga dan keempat, memohon keredhaan Allah.
(HR. Al-Baihaqi)
.....................................................................................................................

Firman Allah SWT yang bermaksud :
Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cabaran)  seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? . Mereka telah ditimpa kepapaan, (kemusnahan harta benda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman musuh) , sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya : " Bilakah (datangnya) pertolongan  Allah? " Ketahuilah sesungguhnya pertolongan  Allah itu dekat (asal kamu bersabar dan berpegang teguh kepada agama Allah).
(Al - Baqarah : 214)
.......................................................................................................................

Kadang - kadang kita mengeluh berat bila di datangkan satu permasalahan
padahal permasalahan itu tidaklah serumit mana,

kita lupa 
bahawa masih ada lagi insan yang dikirimkan dugaan yang lebih
hebat dari kita tetapi mereka masih mampu bertenang dan tersenyum.

Kadang- kadang kita lupa ,
apa tujuan utama kita di campakkan di dunia sementara ini akibat
terlalu asyik dengan kenikmatan yang sedang kita kecapi
hingga lupa akan ada nya akhirat yang kekal abadi.


.gua makin tenang.


36 comments:

Anisa Hang Tuah said...

dunia ini hanya sementara

si para para said...

betul tu...
apa lagi tujuan kita hidup kalau bukan untuk di uji..



err entri kita hampir serupa la maksudnya...tapi masih belum publish..

James Alexander said...

manusia sentiasa lupa, lalai dan leka.


baguslah jika kamu sudah semakin tenang...

monologtinism said...

ayat suci Quran ayat cinta Tuhan.
memang menenangkan dan memujuk hati sekelip mata.

Titisan Hujan said...

moga lidah kita sentiasa basah dengan zikrullah

Niena Pengembara Ilahi said...

lama xsinggah sini.. apa khabar, sihat ke :D

JIJI YU said...

guna sahabt sebenar ialah waktu kita lalai

sifu im said...

sbb tu kena saling berpesan-pesan..baru kita x lupa

nurayunni said...

bgus..dpt merigtkan kita semua..:)

Rain said...

dugaan dan masalah membuatkan kita berfikir.

berfikir menggunakan akal.

sbb itu manusia boleh menjadi khalifah di muka bumi

setiap perkara ada 'perlawanan'
ada permulaan, ada akhir
wujud masalah, pasti ada jalan penyelesaian.

cuma kena sabar dan berusaha untuk bertemu jalan penyelesaian itu.

delarocha said...

setelah membaca entry ini,

saya juga makin tenang.

aimaniman said...

yupp btooll.. kita sering alpa... kadang2 akak terpikir knapa kita mudah lupa Dia, padahal hari2 5 kali kita jumpa Dia..almaklum.. "melayu mudah lupa"??????

vampire's lovex said...

manusia selalu merungut time ditimpa masalah kesulitan...tapi bila tgh senang,lupa semua nya...

sama sama beramal :))

[sutera kasih] said...

Muhasabh diri T__T

Afida Anuar said...

Akhirat yang abadi sedang menanti..
Jangan dikeluh susah payah hidup di dunia,
sabar dan redha, insyaAllah....bahagia kan menanti..

Afida Anuar said...

Akhirat yang abadi sedang menanti..
Jangan dikeluh susah payah hidup di dunia,
sabar dan redha, insyaAllah....bahagia kan menanti..

shizuka said...

sesungguhnya solatku, ibadahku, hidup dan matiku hanyalah kerana Allah :)

dill said...

kala ini manusia lebih mengejar duniawi dan mengabaikan ukhrawi. moga kita dipelihara dari hasutan syaitanirrajim

dill.

Pocket said...

terbayangkan filem filem yang ada aksi perang, kalau pocket yg duk dlm tu, masih sabarkah pocket.

tapi kita tak sebegitu teruk dugaan.
trus tenang sikit..
takut pun ada gak..

CassiaSiamea said...

tenangkan hati
tuhan takkan menduga seseorg melebihi kemampuannya..

Encik Psychopath said...

gua pun tenang juga.

kadang2 gusar bila lapar.

ORLANDO AHMAD said...

ujian ni selalu dianggap beban oleh manusia

geeds said...

makin dekat kita dengan Dia, makin tenang hidup hari2. even masalah tinggi menggunung sekali pun. (:

mindproject said...

semoga ujian dan dugaan mematangkan diri :)

Bidadari Syurga said...

terima kasih untuk entry nie. akak suka. thanks syang. gud nite...

bighagenjo said...

:)

Asyila Zainuddin said...

bile kite dh redha dgn ujian yg dtg, siyes hati akan jadi tenang gile.. takde serabut2 lagi.. :)

Mia-Ina said...

ayat penutup itu begitu berhrga & buat aku muhasabah diri ini

missSenget said...

alhamdlillah...

moga ketenangan itu makin bertambah dan berkekalan..

Asrul "iLham" Sany said...

kadang2 mahu lupa, dan ingat dalam satu masa yang sama...

semiotik kehidupan. :D

Qaseh dalia adelia said...

yelah kan ..org dulu lagi hebat ujian NYA .. hurmm hope kita semua tabah adapi segala ujian

penjajah minda said...

moga kau makin tenang dan kekal tenang.=)

Dark Half said...

ujian yg datang kadang buat kita lebih bersyukur bila pikirkan nasib org lain yg lebih buruk. semoga terus bertenang (:

Dark Half said...

ujian yg datang kaang buat kita lebih bersyukur bila pikirkan nasib org lain yg lebih buruk. semoga terus bertenang (:

nurniyusoff said...

bgus lah kalau makin tenang ...
ceq pun nak tenang-tenang,
sedang cube

A.s.t.i.n.a said...

Gua mulu juga tenang.. Sila pergi saner.. Ia besarr tau...


kerana kita insan biasa... Senang kita lupa, susah kita terasa diduga...