Tuesday, August 23, 2011

. wants. kehendak .



Kadang - kadang kehendak mengatasi keperluan.
Kadang - kadang kita tak pasti dengan kehendak diri
Tak semua kehendak dapat di realisasikan
Tak semua kehendak dapat di capai.


Terkadang, apa yang kita inginkan ada di depan mata, cuma kita sahaja buat- buat buta. Mungkin kerana kita leka. Mungkin jika kerana kita alpa. Ada baiknya jika kita hargai dahulu apa yang ada, mana tahu kelak, dengan menghargai, kehendak kita bakal tertunai, cuma perlukan sedikit kesabaran.


Kehendak dapat membawa ke arah keseronokkan
Kehendak dapat membawa ke arah kesakitan.



.............................................................................................................................
.mak ada pesan , minta sara karang puisi kemerdekaan.. tapi sampai sekarang masih buntu. ada yang boleh hulur bantuan?

33 comments:

Anisa Hang Tuah said...

kadang-kadang itu boleh jadi benda paling dibenci

dill said...

kene pandai bezakan.

mana kehendak.
mana keperluan.

dill.

Abd Razak said...

Sifat tamak menguasai..

PK said...

yg penting kita masih tahu apa kehendak kita.

puisi kemerdekaan?

mintak kat yg selalu buat puisi. Lavender Harum Wangi misalnya.

intan.maisarah said...

kita tak sedar kadanh kadang bila kehendak itu memakan diri.


buat PK : nanti gua minta kat kakak L yang harum hhuhuh

Pocket said...

nak wat camana,
kalau dah nak tu, nak jugak.
tak kira kesakitan
(High heels tu sakit woo!! tp demi cantik...)

tak kira kelaparan
(nak pakai BMW memang la kena berlapar tetiap bulan heheh)

tak kira pengorbanan,
(apa sangat tanah sejengkal,
nak gak gi haji tahun ni)

manis lagi apa yg kita dapat tu ngan sedikit 'bayaran' kot.
apa kata kamu 'bayar' sikit :D

monologtinism said...

yang diingini sudah ada didepan mata.
kkadang bukan buat-buat buta, tapi ianya tanpa sedar.

keperluan sentiasa kehendak.
tapi kehendak tak selalunya keperluan

pemuzik jalanan said...

Terima apa yang ada, lebih senang bukan?

lavender harum wangi said...

Kuajaq PK. Bila plak aku selalu buat puisi? Kahkahkahkahkahkah.

Kalau saya
ikut semua
kehendak saya,
saya boleh mati
la ni juga.
Kehkehkeh.

teha said...

xsemua yg kita nak , kita dpt :)

Afida Anuar said...

kekadang.... kehendak tu mengatasi...

SYARIFF HAIKAL said...

DAN KEHENDAK JUGA BUATKAN MANUSIA SERING TERBURU2 DAN SERING X PUAS..ALANGKAH INDAHNYA JIKA NAFSU ITU JINAK SPT SUGAR GLIDER..

penjajah minda said...

manusia mana pernah puas

Tukang Karut said...

kehendak itu nafsu...

RepublicAku said...

susah utk di buat pilihan jika kita tiada pilihan...

maCy said...

jangan buat2 buta nanti buta serta merta

Titisan Hujan said...

jgn ikut nafsu

delarocha said...

terlalu mengejar yang lain hingga yang dihadapan mata terabai...

Miz Novexx said...

kadang2 kehendak tu boleh mendatangkan bahana kepada manusia

James Alexander said...

needs is differ from necessity.

think twice.

Mia-Ina said...

saya suka ayat menghargai tu...kena dgn mksud..buat sy tersenyum sblm muhasabah diri

blog-tips-kurus said...

banyak kehendak dah jadi keperluan.. ;)

Asrul "iLham" Sany said...

nafsu... bahaye... :D

A.s.t.i.n.a said...

Jadikanlah kdang2 yg baik itu selalu...

Wah mak suh buat puisi?? Sy adelah jeles...

Mak saya ketika ini suh saya buat kueh raya, baju raya dan mcm2 raya lagi... Puisi lagi mudah buat.. Syukurrrrr tau Intan..

asfira aminuddin said...

kadang-kadang kehendak kita tu bole bwa ke pembaziran! =)

Rain said...

kehendak itu perlu supaya kita berusaha gigih untuk capai, tapi jgn sampai kehendak melepasi keperluan, itu yang memakan diri..

Bidadari Syurga said...

biasanya apa yg takna bergolek di hadapanku... yg nak berlari... cenggana tu....?

p/s: hurmmm kemerdekaan yaaaaaaaaa? ok... akak pun kena fikir satu...

Saiazuan said...

dan apabila kte sudah mencapai sesuatu tu, brsyukur lah

Niena Pengembara Ilahi said...

erm... kekadang kehendak tu blh membunuh hati kte...

HEROICzero said...

bukan kehendak itu jahat . ada kehendak yang perlu dipenuhkan .

cuma imbangi dengan aqal . =)

Puteri said...

kerana terlalu berkehendakkan sesuatu..kocek bisa bocor..

~Kenanga Suchi~ said...

selalu keliru antara kehendak dan keperluan.

=)

maCy said...

kehendak saya. xmahu moss entri kamu lagi.