Sunday, June 12, 2011

. Flor. Blom. Flower, Bunga.



bunga yang harum
terbit dari akar yang sihat
terbit dari pembajaan yang teratur



tanpa pembajaan yang sempurna
bunga tidak akan mewangi

tanpa siraman air
bunga tidak akan berkembang

tanpa pencahayaan sempurna
bunga tidak akan menarik.


bunga yang cantik
terbit dari akar yang sihat
terbit dari pembajaan yang teratur
terbit dari siraman air
terbit dari pencahayaan sempurna
..........................................................................................................................................................

bunga itu ibarat penampilan diri dan peribadi

akar itu ibarat jiwa dan hati

jiwa perlu di siram dengan iman  dan taqwa

hati perlu di baja dengan ibadah yang sempurna

peribadi perlu diterangi dengan sinaran aqidah

31 comments:

CassiaSiamea said...

hutang langsai
hahaha..

CassiaSiamea said...

aku tak mahu jadi bunga..
boleh??

delarocha said...

well said :-)

intan.maisarah said...

kamu jadi otak cukup la.
tak perlu jadi bunga.

hutan langsai setelah didesak oleh
cheti a.k.a along berbentuk otak.

intan.maisarah said...

kamu jadi otak cukup la.
tak perlu jadi bunga.

hutan langsai setelah didesak oleh
cheti a.k.a along berbentuk otak.

penjajah minda said...

kau benar

JIJI YU said...

bunge kat umah aku elok2 je idop tak baja pon

Miscellaneous Smiles said...

bunga utk saya..=)

James Alexander said...

owh bunga...


bunga = penampilan diri

ok paham...

baik...

bye...

gedek! said...

Bunga hutang...?

+akufobia+ said...

(racuni bunga.)

Afida Anuar said...

Bunga ke pokok bonsai? he he

ghost writer said...

suatu perlambangan yang sangat bagus kalau mau diambil dari sudut kepentingan sesuatu perkara itu dalam pertumbuhan diri dan jiwa kita..

Nasriq said...

aku nak jadi pokok balak la...

Ihsan Arifin said...

petani berjaya -,-

Gayahspears said...

Bunga akan subur dan mekar mewangi kalau dijaga elok >_<

hmm.. harumnya

Cikli said...

madu itu kumpulan daripada bunga bunga bunga

Imran nyambek said...

bunga cinta lestari cun en.

Raji and Yeen said...

couldnt agree more.. ;D
yeah while kita masih akar marilah kita jadi akar yg sihat..
err still akar ker xD

wa khairul onggon said...

Stuju ngan entry nih.. :)

skandaLdariLangit said...

sara, beri ska ilham menulis sayang~

Inspirationalefeks said...

klau bunga dipetik ? huhu

catherine- said...

@}--- nah bunga pelesu!

simpan elok2 ye syg~

dreary dreamx said...

@}--- bunga(umur) aku semakin layu sebab aku semakin tua T___T

Scya Lollita said...

suka sgt ! ^_^

Republic Aku said...

apa yang di tulis sudah cukup utk di guna pakai...

Shamsuddin Amin said...

molek benor madah ni... hehe

SYARIFF HAIKAL said...

BUNGA YG TUMBUH DI RIMBA X PERLUKAN BAJA X PERLUKAN SIRAMAN..IANYA ASLI..HIDUP MELALUI KOMBINASI ALAM..NAMUN BUNGA ITU PASTI HANCUR AKHIRNYA BILAMANA DI GANGU KUMPULAN KEJAM SIKIT DEMI SEDIKIT..

SYARIFF HAIKAL said...

BUNGA YG TUMBUH DI RIMBA X PERLUKAN BAJA X PERLUKAN SIRAMAN..IANYA ASLI..HIDUP MELALUI KOMBINASI ALAM..NAMUN BUNGA ITU PASTI HANCUR AKHIRNYA BILAMANA DI GANGU KUMPULAN KEJAM SIKIT DEMI SEDIKIT..

bunga said...

yang penting perlu kuatkan iman dan taqwa..insyAllah akan terus mekar..

amiyo said...

bunga apa neh? gua tak paham lah. :P